Det händer vid tandvärk

Tandvärk är ungefär som magont; det är en ganska diffus smärta som kan betyda vad som helst.

"Den kan komma sig av karies i tänderna, att du har hål som gör ont. Det kan vara en smärta som kommer sig av att visdomständerna som sitter längst bak i munnen håller på att växa fram, eller så kommer smärtan av en inflammation i tandköttet. Man kan även få tandvärk av att man biter ihop tänderna under natten, möjligen på grund av stress som man upplever under dagen."

Beroende på hur intensiv smärtan är och om den inte släpper efter någon dag, bör man alltid uppsöka tandläkare som kan fastställa vad tandvärken beror på. Det man bör undvika är att skaffa sig smärtstillande tabletter när man inte vet vad smärtan kommer sig av. Först när man vet vad tandvärken beror på, kan man sedan dämpa den med smärtstillande medel, annars är risken stor att man endast förvärrar skadan.

Karies i tänderna

Har man karies i sina tänder, och det har gått så långt att man har fått hål i dem – hål kan man direkt se då de gör tänderna bruna – då bör man definitivt gå till tandläkare som kan borra bort kariesangreppet och ersätta det med en tandfyllning. Om värken beror på hål i tänderna, har kariesangreppet gått så långt att tandnerven har inflammerats, vilket ger en starkt huggande och intensiv smärta. Om man inte får skadan behandlad, kan bakterier ta sig ända till käkbenet och inflammera både tandnerver och käke. Har du feber och det kommer var ur tanden blir tandläkaren tvungen att ordinera antibiotika. Först med hjälp av antibiotika och avlägsnande av kariesangreppet, kan man tillfriskna.

Inflammationer i tandköttet

Man kan få inflammationer i tandköttet, om man inte är noggrann när man borstar sina tänder. Det kan komma bakterier som tränger in i tandköttet och åstadkommer inflammationer. Då kan man få en svullnad i tandköttet som ömmar när du kommer i kontakt med den. Då bör du få en sköljning av tandköttet hos tandläkare. Endast så får du bort de bakterier som orsakar inflammationen.

Visdomständer som växer

Om man har visdomständer som håller på att växa upp ur tandköttet kan det ge smärta som påminner om tandvärk. När tanden ska bryta fram ur tandköttet är det lätt hänt att man får in bakterier i tandköttet, eftersom det kan vara svårt att hålla rent där tanden växer fram. Även då bör man gå till en tandläkare som sköljer tandköttet så att bakterierna inte växer och sprider sig. Har man smärta i tandköttet beror det på att bakterier har tagit sig in i tandköttet och inflammerat det. Kommer man i ett tidigt skede till tandläkare behöver man inte äta penicillin.

Det är inte tänderna som värker

Någon gång kan det faktiskt vara något annat som orsakar smärta, även om det upplevs som tandvärk.

• I sällsynta fall kan det till exempel vara en pågående bihåleinflammation som orsakar en smärta som kan påminna om tandvärk. Är det bihåleinflammation, har du ont på båda sidor om näsan, inte endast ont på ena sidan.
  • Man kan även ha en inflammation i käkleden som påminner om tandvärk. Då kan man få en inflammation i käkledskapseln, som ligger framför örat.
  • Även nervsmärtor som kan drabba ansiktet kan kännas som tandvärk. Många är omedvetna om att de har nerver i ansiktet men det har alla och nerver och muskler kan drabbas av infektion.
  • Även kärlkramp kan kännas som tandvärk. Har man en pågående kärlkramp behöver du åka akut in till sjukhuset. En kärlkramp leder till att blodet inte pumpas runt i kroppen som det ska och syrebristen kan orsaka smärta i under- eller överkäken som kan upplevas som tandvärk.
5 Jul 2019