Myter om dålig andedräkt

Vad orsakar dålig andedräkt och vad kan man göra för att bli av med den?

Det finns en del myter kring vad det är som orsakar dålig andedräkt. En myt som brukar florera är den att dålig andedräkt kommer från konsumtion av kött, eller att kött som fastnar mellan tänderna ruttnar inne i munnen och orsakar dålig andedräkt. En annan myt säger att den dåliga andedräkten beror på att vi har ätit vitlök, stark ost, har druckit alkohol eller kaffe. Har man ätit eller druckit något av detta, räcker det med att borsta tänderna så blir man av med den dåliga andedräkten.

Dålig andedräkt som orsakas av tandsjukdom

Man kan även drabbas dålig andedräkt för att man har fått sjukdomen halitos som ger en kroniskt dålig andedräkt. Har man drabbats av en kroniskt dålig andedräkt, bör man alltid först gå till en tandläkare som kan konstatera vad det är som man lider av och på så sätt ställa en diagnos.

Får du då en diagnos, som halitos, finns det några saker som du själv kan göra:

• Har man en dålig munhygien (inte borstar tänderna) får man dålig andedräkt – då är det bästa rådet, att borsta sina tänder och borsta i mellanrummet mellan tänderna med en mellanrumsborste och tandkräm som innehåller fluor.
  • Har man drabbats av tandköttsinflammation kan man också drabbas av halitos – för det finns det medicin att få och man själv bör hålla tänder och tandkött rena med en mjuk tandborste och tandkräm med fluor. Man kan även skölja munnen regelbundet med flour. Dessutom kan man under en kort period, lägga på en desinficerande salva från Apoteket.
  • Har man drabbats av muntorrhet kan man få halitos – då kan det räcka med att regelbundet suga på en sockerfri tablett så att saliv bildas i munnen. Ännu bättre är att suga på en fluortablett som sakta får smälta i munnen.
  • Har man har drabbats av parodontit kan man även drabbas av halitos.

Vad är parodontit?

Parodontit uppkommer av någon slags inflammation i kroppen. Det är relativt vanligt att drabbas av detta. Så många som 40 procent av alla vuxna har någon parodontal sjukdom, och 10 procent av alla vuxna lider av allvarlig parodontal sjukdom. Det uppkommer på grund av halter av svavelföreningar i saliven, särskilt beroende på halten av metylmerkaptan. Metylmerkaptan är en färglös gas som luktar illa. Parodontit bildas av bakterier som kan finnas i munhålan, i tandköttsfickor och i fördjupningar på baksidan av tungan. Gasen från svavel och metylmerkaptan kan skada omgivande vävnad i munhåla och påskyndar processen av parodontit.

Så kan du bli fri från dålig andedräkt

Genom att

1. Borsta tänderna blir du fri från bakterier som kan orsaka parodontit eller
  2. Skölja munnen med fluor som neutraliserar de bakterier som orsakar parodontit eller
  3. Suga på en fluortablett kan du neutralisera de bakterier som orsakar parodontit.

Reklamen för SB12, en munskölj eller tabletter påstår att de kan neutralisera de svavelföreningar i munnen som orsakar dålig andedräkt. Man kan även tugga något sockerfritt tuggummi som tillfälligt tar bort den dåliga andedräkten, men det är endast en kosmetisk åtgärd, som inte avlägsnar de bakterier som orsakar parodontit.

11 May 2021