Så undviker du tandsten

För att kunna förhindra tandsten i tänderna, kan det vara på sin plats att först definiera tandsten. Vad är tandsten och hur uppkommer det? Tandsten kallas det när det bildas ett grovt och gulaktigt lager på tänderna och som syns invid tandköttskanten och bakom framtänderna. När man har fått tandsten i tänderna är risken sedan mycket stor att man får hål på dem, alternativt får någon tandköttssjukdom. Det går inte att få bort tandsten på egen hand, utan det krävs att en tandläkare tar bort det, eller att en tandhygienist avlägsnar det.

Så kan man förhindra tandsten

Att borsta tänderna noggrant minst 2 gånger om dagen är ett minimum för att förhindra tandsten att få fäste på dina tänder. Du bör alltid borsta tänderna med en tandkräm som innehåller fluor. Fluor är det som stärker tänderna och kan förhindra bakterier från att skada dem. Det är inte bara tandborstning som hjälper mot bildande av tandsten på tänderna, det är mycket viktigt att även regelbundet rengöra mellan tänderna med hjälp av tandtråd, tandsticka eller med en mellanrumsborste. Dessutom bör man alltid gå regelbundet till en tandläkare eller tandhygienist som tar bort all tandsten.

Nästan alla har tandsten

Så gott som alla har någon tand med tandsten, även de som borstar tänderna regelbundet med tandborste, tandkräm och tandtråd. Men hur mycket tandsten som bildas varierar mellan människor och beror till största delen på hur man lever sitt liv och vad man konsumerar. Mycket rökning, vin, kaffe och te, kan göra att tänderna lättare angrips av tandsten. Väljer man att avstå från dessa saker får man även starkare tänder som är motståndskraftiga mot bildande av tandsten. Hos barn är det mycket ovanligt att de har tandsten, men med stigande ålder blir risken större att få tandsten.

Viktigt med tidiga åtgärder

En annan orsak som gör att det blir lättare att få tandsten är även beroende av vilken slags saliv som du har. Vissa har mer mineraler i saliven som göder tandstenen och gör att tandsten på tänderna lättare får fäste. Därför bör man alltid borsta tänderna noggrant och allra viktigast är det att borsta tänderna när man ser att det börjar bildas tandsten på tänderna. Under de 2 första veckorna går det nämligen att borsta bort tandsten, men har tandstenen hunnit hårdna, måste det till en tandläkare för att avlägsna den.

Var brukar tandsten bildas?

Det allra vanligaste är att man får tandsten ovanför tansköttskanten på insidan av framtänderna i underkäken, eller på utsidan av kindtänderna i överkäken och där spottkörtlarna finns, som bildar saliv. Det är mycket viktigt att man får bort tandsten, då en tandsten invid tandköttet kan göra tandköttet inflammerat. Den slags sjukdom som tandsten kan orsaka kallas gingivit. Det innebär att tandköttet har blivit inflammerat. Det blir rött, sväller och blöder. Det kan börja blöda när man kommer åt med tandborste, tandtråd och särskilt mellan tänderna. Får gingivit växa i fred i munnen kan det till sist orsaka tandlossning.

6 Sep 2019